حدیث

محبّت اهل بیت علیهم السلام اساس و جان دین است-3(مرحوم خبازیان 5)

این روایت را بخاری از علمای بزرگ اهل سنت در صحیح و مسلم در صحیح مسلم و ابن عبد البرّ در استیعاب و همچنین اکثر علمای عامّه نقل کرده اند.

رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود:قیامت که می شود اصحابم را می آورند-نه امتم را- بین من و عده ای از آنها فاصله می شود. اینها را دست چپ به طرف جهنم می برند. من می گویم: ربّ اصحابی اصحابی. خدایا اصحابم کجا رفتند؟ چرا اینها را به جهنم می بری؟

خدای متعال پاسخ می دهد: بله اصحاب تو بودند ولی إِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ نمی دانی بعد از تو چه کردند.‏إنهم رجعوا علی أدبارهم قهقری . آنها به همان گذشته ی جاهلیت و سوابق کفرآمیزشان برگشتند. (11)

در این روایت بیان شده آنها به سوابق کفر آمیزشان برگشتند. اما هیچ یک از مورّخین نقل نکرده که کسی از مسلمانان آنهم از اصحاب پیغمبر بعد از ایشان نصرانی یا بت پرست شده باشند؟!

آنها چه کار کردند ؟!

فقط یک ظلم کردند، آن هم اینکه زیر بار ولایت امیرالمؤمنین نرفتند. هیچ اتفاق دیگری در امّت رخ نداد.

قرآن می فرماید: «وَ ما مُحَمّدٌ الّا رَسُولُ قَد خَلَت مِن قَبلِهِ الرُسُل أفَإن ماتَ أو قُتِل إنقَلَبتُم عَلی أعقابِکُم وَ مَن ینَقَلِبُ عَلی عَقِبَیهِ فَلَم یَضُرَّ اللهَ شَیئاً وَ سَیَجزِی اللهُ الشاکِرینَ » (12)

اگر پیغمبر از دنیا رفت، یا کشته شد، شما می خواهید به عقب برگرديد؟ [آیا اسلام را رها كرده به دوران جاهليّت و كفر بازگشت خواهيد نمود؟]

معنای این آیه چیست؟ کسی بر نگشت که خدا تهدید می کند اگر پیغمبر از دنیا رفت شما می خواهید به عقب برگرديد.

آن حدیث را به این آیه ضمیمه کنید، آیه می فرماید:« إنقَلَبتُم عَلی أعقابِکُم» و در حدیث پیغمبر فرمودند: «إنَّهُم رجَعُوا عَلی أدبارِهِم قَهقَری»

با دقّت به وقایع بعد از پیغمبر خواهیم فهمید که این بازگشت قهقری به گذشته کفر، همان نپذیرفتن امیرالمؤمنین بعد از پیغمبر توسط اصحاب آن حضرت و سایر مسلمانان است.

در نتیجه: به همان دلیلی که شیطان کافر شد و اهل جهنم شد (شیطان همه چیز را پذیرفت اما نپذیرفت بر آدم سجده کند)آنانی که ولایت و محبّت اهل بیت را قبول ندارند، کافر و اهل جهنم هستند.

زیرا محبّت و ولایت اهل بیت واعتقاد به امامت ائمّه اساس و جان دین است.

-------------------------------------------

پاورقی:



1.اصول کافی ج2، ص46، ح2 و بحار الانوار ج27، ص91، ح47. محاسن ج1، ص247، ح461.

2.اصول کافی ج2، ص18، ح1 و بحار الانوار ج68، ص329، ح1.

3.بحار الانوار ج39، ص202، س8.

4....لا یجوز احد الصراط الا و معه برائة بولایته و و لایة اهل بیته، یشرف علی الجنة فیدخل محبیه الجنة و مبغضیه النار. (ص 71، ح 48)

اذا کان یوم القیامة. اقام الله عزوجل جبرئیل و محمّدا علی الصراط فلا یجوزه احد الا من کان معه برائة من علی بن ابی طالب علیه السلام.(ص 319، ح 324)

5.بحار الانوار ج27، ص141، ح147 و مناقب ابن مغازلی ص218، ح289. غایة المرام ج3، ص97، س آخر.

6.بحار الانوار ج22، ص327، ح33.

7.بحار الانوار ج27، ص90، ح45. محاسن ج1، ص61، ح105.

8.علل الشرایع، ج 2، ص 606؛ بحار ج 5 ص 228؛ مصابیح الانوار ج1 ص6 س16؛‌ترجمه علل الشرايع ذهني تهراني ج 2 ص 935

9.شرح نهج البلاغه (خوئی) ج13، ص131

10. بحار الانوار، ج 60، ص 274

11. صحیح بخاری ج4، ص110 و صحیح مسلم ج7، ص68 و مسند احمد ج3، ص28.

12.سوره آل عمران آیۀ144
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, | 17:19 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=